Pages

Sunday, July 29, 2018

Gør det sløjd

I mange år har jeg kæmpet for at lære at arbejde mere præcist. For at få brædderne helt flade og lige, og kanterne mere i vinkel. Jeg har tjekket mine vinkler for at være sikker på at de var i vinkel. Jeg har rettet mine slibesten af og kæmpet med at få æggene på mine høvle i vinkel i forhold til deres kanter. Jeg har købt finere værktøj og tvivlet på mig selv.

Jeg har svedt angstens sved over meget små afvigelser fra fladt og ret.

Efterhånden er jeg begyndt at se lyset for enden af tunellen i forhold til min kamp med præsicionen - Men et andet lys end jeg først havde forestillet mig.

Jeg har erfaret at tætte samlinger ikke nødvendigvis er et produkt af videnskabelig præsicion. De kommer af at forstå hvor arbejdet virkelig tæller. Ikke alt behøver at være fladt og vinklen kan godt afvige lidt fra de sagnomspundne 90 grader.

Præsicionen kommer ofte fra at man overholder nogle simple regler i sit arbejde. Mål altid fra den samme kant. Streg flere emner op samtidigt. Prøv at lade tommestokken ligge og undgå at måle. Streg i stedet samlinger op direkte fra de emner, som skal samles.

Jeg prøver ofte at se tilbage i tiden, når jeg skal finde løsninger på problemer i værkstedet. Træ har været et af menneskehedens foretrukne materialer til næsten alt i mange tusinder af år Så chansen for at en for længst afdød snedker har løst poblemet før dig, er temmelig stor. Se nærmere på ting de har bygget og i tekster de har skrevet ned. Der kan man som regel finde svar.
Præcis nok? Tommestok fra det sunkne krigsskob Mary Rose. Tommestokken gik ned med skibet i 1445.

Der er plads til groft arbejde i snedkerfaget. Øksen, båndkniven, og skrubhøvlen har deres retmæssige plads og de overflader som de efterlader på en genstand er ikke nødvendigvis en forhindring for en god kvalitet i arbejdet. Deres spor er ofte gemt, men der er bestemt plads til den på et møbel.

Stol på hånden og øjet. De viser dig hvornår noget ser og føles rigtigt. Det behøver du ikke skydelærere, linealer og vinkler til at vise dig. Menneskets hjerne ønsker at se symmetri og orden - derfor er den behjælpelig med selv at skabe et billede af det, selvom virkeligheden måske ikke er fuldstændigt symmetrisk eller jævn. Hjernen slører afvigelserne og skaber selv den orden som du ønsker at se. Præsicionen er ikke vigtig alle steder. som regel er den det kun der hvor du skal lave samlinger.

At jeg er blevet opmærksom på det upræcise har gjort håndarbejde til en større nydelse. Jeg er blevet mere afslappet i min vurdering af kvalitet og kan i højere grad nyde resultaterne af mit eget arbejde.

Jeg startede med at arbejde med træ for snart 12 år siden. Dengang snittede jeg meget og arbejdede med grøn sløjd. Et arbejde, som jeg fandt meget frigørende og beroligende. Snedkerarbejdet derimod har ofte virket vanskeligt og utilgængeligt. Nu synes jeg dog efterhånden at jeg i snedkerarbejdet har fundet en vej tilbage til sløjden og dermed til glæden ved at lave ting med mine hænder.

Derfor vil jeg opfordre til at trække vejret en ekstra gang og tænke over hvor du skal bruge dine kræfter, når du går i gang med dit næste projekt. Tænk over hvad der er synligt, og hvad der ikke er. Prøv en gang imellem at springe over hvor gærdet er lavest og se om det ikke går alligevel.

No comments:

Post a Comment