Pages

Wednesday, September 12, 2018

Tallerkenrække

Efter en weekend på Hjerl Hede og et par timer i værkstedet herhjemme, er tallerkenrækken ved at være færdig.

Tallerkenrækken i al sin umalede herlighed.
Før jeg tog afsted på tur til heden kiggede jeg lidt på tallerkenrækker rundt omkring på internettet. Det gav mig et indtryk at proportionerne. Jeg valgte en model som har et lille fremspring for neden og plads til tre rækker tallerkner.

Det lille fremspring for neden.
Sinker
Afstanden mellem rækkerne er ca. 30 cm og hjørnerne for neden er samlet med sinker. "Hylderne" og listerne på forsiden er fældet ned i siderne og fæstet med lim og dyvler. Jeg har høvlet profiler på den forreste nederste kant af de hylder, som tallerknerne står på og på listerne som tallerknerne læner sig op af.

Nu mangler møblet bare et par lag maling (men hvilken farve?!), så er det klar til at komme op på væggen.


Profilen på listerne som tallerkerne læner sig op ad, kaldes en karnis.

En kvartstaf er navnet på profilen på hylderne.


2 comments:

  1. Hej Mikkel

    Den er blevet vildt flot.
    Hvilken farve man skal vælge er jo svært at sige noget om da det kommer an på hvad man selv (og hustruen) kan lide.
    Almueblå med lidt røde stafferinger kan være pænt, men der er også Dodenkop, eller en form for grøn.
    Mulighederne er helt sikkert mange.

    Mvh
    Jonas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Der er mange faktorer som spiller ind. Jeg svinger selv lidt mellem en mørk blågrå og gul okker.

      Havde sågar ovoervejet en form for marmorering, men det er blevet nedstemt ;-)

      Delete