Pages

Thursday, January 25, 2018

Limfarve – Nem maling af sur mælk

De fleste af de ting jeg laver i værkstedet, maler jeg. Det gælder både skåle, skeer, møbler og andet. Det gør jeg fordi mange ting i hjemmet traditionelt har været malede, men selvfølgelig også fordi jeg synes at det gør noget godt for det færdige produkt. Maling fjernet fokus fra materialet og fremhæver formen. Det skaber en anden ro og balance i udtrykket and bart træ.

En lille bolle (drikkeskål) malet med mælkemaling.
Da jeg begyndte at mane mine ting var jeg meget fokuseret på at bruge linoliemaling. Det gør jeg dog kun sjældent i dag. Linoliemaling er fantastisk holdbart, men det kræver en vis erfaring at arbejde med det. Man skal vide noget om maling og pigmenter og hvordan de to ting arbejder sammen. Desuden kræver linoliemaling lidt mere tålmodighed, fordi tørretiden er relativt lang.
Jeg er nok lidt for utålmodig til helt at kaste mig ud i linoliemalingen. Til gengæld har jeg kastet min kærlig hed på limfarve – eller det som nogen kalder for mælkemaling. Et udtryk, som nok er en fordanskning af det engelske ”milk paint”.
Limfarve findes i mange varianter, med forskellige bindemidler bla. benlim. Selv bruger jeg mælkeprotien, som findes i proteinholdige surmælksprodukter som kærnemælk, skyr eller lignende – Du skal bruge noget med meget protein og så lidt fedt som muligt. Malingen tørrer hurtigt og er nem og billig at lave selv. En liter koster vel omring 30kr.
 
Min opskrift
2dl uhomogeniseret kærnemælk eller 2 dl skyr fortyndet til tykmælkskonsistens.
1 tsk hjortetaksalt
De to ingredienser blandes i et stort syltetøjsglas. Det skal være stort fordi mælkeproduktet skummer voldsomt op, når det blandes med hjortetaksalt. Der skal være plads til at det kan fordobles i størrelsen. Der frigives lidt ammoniak fra mælken, så det lugter en smule. Det går dog rimeligt hurtigt over og den tørre maling er under alle omstændigheder helt lugtfri.
Blandingen skal hvile i et par timer indtil skummet lægger sig lidt. Når det sker er det tid til at blande pigment i malingen.

Morgenmad eller bindemiddel?
Hvor meget pigment du bruger afhænger af det enkelte pigment. Jeg bruger ofte en teskefuld eller to. Der skal ikke for meget i, da det give en maling som har tendens til at smitte af.
Jeg blander typisk pigmentet med mælkeblandingen i en lille morter. Først tilsætter jeg kun en lille smule mælkeblanding og sørger for at arbejde det godt ind i pigmentet. Blandingen arbejdes godt igennem med pistlen til den er jævn og uden klumper. Derefter tilsætter jeg mælkeblanding, til malingen får den ønskede konsistens. Konsistensen skal være i omegnen af fløde eller tykmælk. Ikke for tynd ikke for tyk.
Malingen kan overmales efter en times tid. Hvis jeg maler fx en skål giver jeg den ofte to lag maling i løbet af en aften. Derefter lader jeg den tørre og giver den en gang linolie dagen efter, når malingen er tørret helt igennem. Det giver en slidstærk og halvblank overflade.
Hvis man ønsker en blank overflade kan den tørrede maling poleres lidt med en klump sammenkrøllet papir (Brune papirsposer er gode) eller pensles med shellak. Der er mange muligheder, som jeg ikke vil gå i detaljer med her.
Der er desuden masser af information om limfarve lige her på internettet. Endda på dansk.
Derfor vil jeg anbefale at du tager et kig på Center for Bygningsbevarings hjemmeside som har mange gode artikler om både limfarve, linoliemaling og pigmenter.

 

5 comments:

  1. Hej Mikkel


    Jeg skal simpelthen have prøvet at lave nogle forsøg med limfarve.
    Jeg har overvejet at burge det til at male indendøre med ude i mit skur ved sommerhuset. Men jeg må nok hellere lige lave en test eller to inden - så jeg er helt sikker på at jeg har fået styr på det inden.

    Blander du nogensinde kridt i din maling for at få den mere dækkende? Det har jeg læst forskellige steder, at man kan gøre, og det virker meget logisk synes jeg.

    Mvh
    Jonas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Jonas

      Jeg kan kun anbefale det. Bruger det selv til alt muligt forskelligt.

      Jeg bruger ikke kridt i min maling. Er bange for at det vil gøre malingen mere pastelfarvet og det er jeg ikke umiddelbart interesseret i.

      Der er dog nogle gamle opskrifter som bruger læsket kalk i stedet for hjortetaksalt til at opløse mælkeproteinet. Det påvirker dig farverne.

      Det skal dog nok passe at farven bliver mere dækkende med kridt. De fleste af de pigmenter jeg bruger er dog jernoxider og de dækker fint i sig selv.

      Delete
    2. Jonas: Jeg har rigtig gode erfaringer vægmaling lavet af porcelæns-ler (kaolin), skyr og kalk.

      Delete
  2. Hej Mikkel
    Fed blog og meget informativ artikel om mælkemaling/limfarve👍
    Hvor længe kan mælkeblandingen holde med/uden pigment? Hvordan opbevarer du blandingen? I køleskab eller ved stuetemperatur?
    Vh Bo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Bo

      Ved stuetemperatur holder det nok en dag eller to. I køleskabet eng uges tid, måske lidt mere.

      Jeg ved ikke om malingen kan fryses, men det kan være at det er en mulighed. Har dog ikke undersøgt det.

      Selv foretrækker jeg at lave små portioner, så jeg altid har frisk maling når jeg skal bruget noget. Det tager ikke så lang tid at lave det, så besværet er til at leve med.

      Jeg plejer at bruge et par spiseskefulde skyr, som jeg tynder op med vand. Dertil ca. en teskefuld hjortetaksalt.

      Delete