Pages

Monday, December 4, 2017

Stregmål på fransk

Det skete i de dage i november engang - At jeg fik sved på panden over at julesæsonen gik i gang.

Her i huset laver vi de fleste julegaver selv. En del bliver til i køkkenet, men efterhånden bliver der også lavet en del af gaverne ude i værkstedet.

Bladt de julegaveberettigede er min svoger, som for nylig har kastet sin kærlighed på træhåndværket. Jeg synes selvfølgelig at det er oplagt at lave lidt værktøj til ham og stregmål kan man ikke få for mange af.

Stregmål a la Roubo
Stregmålet jeg har lavet til ham er en type, som jeg selv er rigtig glad for at bruge. Det stammer fra Frankrig og kendes fra 1700-tallet hvor det blev beskrevet af den franske forfatter André Jacob Roubo i hans kæmpeværk om træhåndværk; "L'art du Menuisier".

Stregmålet er et ganske simpelt værktøj som kan markere en linje parallelt med en kant. Linjen ridses af et lille skarpslebet jernspids, som er slået gennem en pind, eller en "stok". Stokken går igennem en lille klods og låses fast med en kile.

Her ses det lille søm, som kradser markeringen på emnet.
Det gode ved netop denne model er, efter min mening, at stregmålet kan justeres med kun én hånd. Så kan man nemlig holde det emne, som man indstiller stregmålet efter i den anden hånd, mens man justerer stregmålet.

Justeringen foretager med ved at banke stokken mod høvlbænken, så den flytter sig frem eller tilbage. Når indstillingen er som man ønsker den, banker man kilen fast med et slag mod høvlbænken. Simpelt og nemt.


Her ses stregmålets enkelte dele. En klods, en kile og en pind med et søm. Den lille bule på enden af kilen forhindrer at kilen falder ud, når an løsner den.
Stregmål er en god øvelse i at stemme små taphuller ud. Hullet til kilen er særligt vanskeligt fordi der er temmelig ringe plads til stemmejernet. Med lidt tålmodighed går det dog rimeligt nemt.

Jeg lader mine stemmejern bestemme bredden på hullerne. Det vil sige at jeg lader bredden af det jern, som jeg bruger til at stemme hullet ud med, afgøre hvor bredt hullet skal være. Derfor er hullet til stokken i mit stregmål 18 mm bredt. Hullet til kilen er 6 mm bredt.

Først stemmer jeg det største hul ud. Derefter hullet til kilen. De to huller overlapper dog inde i klodsen. Derfor banker jeg en lille træklods ind i det store hul, når det er færdigt, så siderne ikke flækker ud, når jeg stemmer det lille hul ud. Klodsen kan være hvad som helst. Jeg brugte en lille stump ask, som jeg høvlede ned til den rigtige størrelse.

Det kan være en god idé at bore en del af træet ud fra det lille hul. Det giver lidt mere plads til stemmejernet, når du skal have fjernet materialet fra hullet.

Emnerne som skal blive til kile og stok laver jeg en smule i overstørrelse. Så kan jeg høvle dem ned til den endelige tykkelse, når hullerne er stemt ud. Så er jeg sikker på at delene ikke bliver for løse.

Spidsen lavede jeg af et lille hærdet stålsøm, som jeg sleb skarpt på en slibesten.

I stedet for et søm kan man lave en lille kniv, som holdes fast i stokken med en lille kile. Det er den type stregmål, som jeg selv bruger mest.

 
Den lille kniv, holdes fast af en kile. Selve kniven er lavet af et lille stykke nedstrygerklinge.


Stregmål kommer i et hav af forskellige afskygninger. Jeg ejer selv en hel del forskellige. Både antikke og moderne.

Nogle har to spidser og bruges til at strege taphuller op med. Nogle af de mere moderne typer har en lille ringformet kniv.

Fælles for dem er at de alle er velegnede værktøjer til at markere streger med - Så længe at spidsen eller kniven er slebet skarp.

Et udvalg af forskellige stregmål - Nye og gamle

7 comments:

  1. Hej Mikkel.
    Har du overvejet at lave en i japansk stil ? Kebiki!

    Mvh. Lasse

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Lasse

      Jeg har egentlig ikke kigget så meget på japansk værktøj i det hele taget. Der har været rigeligt at sætte sig ind i bare i vores vestlige tradition.

      Jeg kender dog godt de stregmål du nævner og de ligner jo mit stregmål til forveksling. Har også tit tænkt at de så meget anvendelige ud

      Delete
  2. Hej Mikkel.

    Fin beskrivelse.
    Nogle gange synes jeg næsten at stregmål formerer sig selv mens de ligger i skuffen.
    Men som du så rigtigt siger, kan det aldrig skade at have et par stykker.

    Jeg er meget glad for mit Veritas stregmål, men jeg bruger også tit mit gamle JPBO stregmål.

    Det forreste med den store messingstang, og nummer tre med en lidt oval krop er vildt flotte.
    Dem kunne man uden problemer have stående i stuen - men de har det nok bedre i værkstedet hvor de bliver brugt.
    Mvh
    Jonas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Jonas

      Man kan virkelig ikke have for mange stregmål. Som du kan se på billedet har jeg også to fra veritas og det er bestemt også nogle af dem jeg bruger mest.

      De gamle danske stregmål med to pinde, har jeg aldrig rigtigt fundet ud af at bruge. Måske skal jeg have lidt hjælp der. Det har altid undret mig at pindene holdes af én fælles kile, frem for to separate. Desuden synes jeg også at det er lidt vanskeligt at slå kilen fast, når den er "begravet" mellem de to pinde.

      Jeg må vist i gang med at prøve mig lidt frem. Jeg er trods alt blevet lidt klogere siden jeg forsøgte mig med den type sidste gang :-)

      Delete
    2. Jeg synes faktisk de gamle danske fungerer OK, især hvis man skal strege op til et taphul, hvor man kan stille begge spidser. Lidt på samme måde som dit dobbelte Veritas stregmål.
      Men jeg er helt enig i at det er et spørgsmål om hvad man lige vænner sig til at bruge.

      Mit eneste kritikpunkt af Veritas modellerne er hvis det er til træ direkte fra savværket, da skærer hjulet ikke altid helt dybt nok til at man lan se et tydeligt mærke.
      Men jeg tror at jeg bruger mit 95% af tiden.

      Delete
    3. Mit største kritikpunkt af Veritas modellen er at jeg er venstrehåndet. Så når jeg trækker stregmålet imod mig selv med venstre hånd, løsner det nogle gange skruen som holder hjulet. Det er mega irriterende.

      Det med dybden af linjen er også rigtigt nok. Jeg har bemærket det samme.

      Delete
  3. Det gør den danske model ikke og der kan du bare slibe ridsespidserne så de vender rigtig for dig.

    ReplyDelete